Klasa 2


Woda, olej, tabletka musująca

Potrzebujemy

  • dowolną tabletkę musującą,
  • olej,
  • barwnik spożywczy,
  • wodę,
  • butelkę.

Do butelki wlewamy ocet. Do balona za pomocą lejka wsypujemy sodę. Nakładamy balon na butelkę. Soda łącząc się z octem powoduje, że powstaje dwutlenek węglą, który napompowuje balon.


Balon na wykałaczce.

Doświadczenie kulinarne czyli co wyjdzie ze śmietanki w słoiku?

Potrzebujemy śmietankę 30% (sprawdzona z Mlecznej Doliny) oraz słoik z zakrętką. Wlewamy śmietankę do słoika, zakręcamy i energicznie potrząsamy. Najpierw śmietanka zacznie się tak jakby pienić. Potrząsamy nadal. Zbija się w grudki. Potrząsamy dalej. Powstaje bryła. Mamy masło!  Biały płyn to pyszna maślanka. Masło opłukujemy zimną wodą, smarujemy chleb i zajadamy:)

Smacznego!

Czy rodzynki potrafią tańczyć?

Potrzebujemy mocno gazowaną wodę i rodzynki (najlepiej malutkie).

Do szklanki nalewamy wodę gazowana i wrzucamy rodzynki. Czekamy na reakcję. Przy pierwszym podejściu, nasze rodzynki nieruchomo leżały na spodzie szklanki. Mieliśmy duże rodzynki, które nie były mocno wysuszone. 

Przy drugim podejściu, rodzynki były malutkie, kiedy wrzucone zostały do wody, poruszały się góra-dół, jakby tańczyły.

Rodzynki otoczone zostały dwutlenkiem węgla, który znajduje się w napojach gazowanych i zostają wypierane do góry. Tańczą do momentu wygazowania napoju.

Podejście nr 2.

Podejście nr 1.


Ile barwnika w cukierkach?

Pokrojony banan

Czy to możliwe, że obierzemy banana a on będzie pokrojony?


Doświadczenia uczniów

Doświadczenie Ani

Doświadczenie Poli

Doświadczenie 12

Doświadczenie 11 - jak zrobić tęczę

Doświadczenie 10 - ciecz nienewtonowska

Potrzebne:

- mąka ziemniaczana 

- miska

- woda

Do wykonania płynu tego "inteligentnego" płynu trzeba stworzyć w misce odpowiednia konsystencję wody i mąki ziemniaczanej (skrobi). Cechą charakterystyczną tego płynu jest to, że twardnieje pod wpływem nacisku. Wydaje się, że im większą siłę na niego wywieramy tym większy opór stawia ciecz. Jest ona zarówno płynem jak i ciałem stałym.

Okazuje się, że silne i szybkie wkładanie palca do cieczy powoduje jej opór - czujemy jakby oponowała. Jeśli zrobimy to samo tylko wolniej - nie czuć takiego oporu.

http://www.dzieciecafizyka.pl/chemia/ciecznieniuton/ciecznieniuton.html

 

Doświadczenie 9 - naczynia połączone

Potrzebujemy:

-2 szklanki,

- ręcznik papierowy.

Do jednej szklanki wlewamy wodę.  Ręcznik papierowy zwijamy w rulon, wkładamy zwinięty ręcznik do dwóch szklanek. I czekamy...

Po dwóch godzinach poziom wody w dwóch szklankach jest taki sam.


Doświadczenie 8 - wulkan

Aby zobaczyć wspaniały wybuch lawy potrzebujemy:

- wodę,

- ocet,

- sodę oczyszczoną,

- barwnik spożywczy.

Do połowy butelki, słoika wlewamy wodę, dopełniamy octem i mieszamy z barwnikiem (dla efektu). Dosypujemy sodę i obserwujemy wybuch wulkanu.

Efekt wybuchu wulkanu, czyli powstała piana to skutek reakcji octu (kwas) z sodą (zasada). 


Doświadczenie 7 - kolorowy deszcz

Do doświadczenia potrzebne będą:

- słoik albo przezroczysta butelka,

- woda,

- barwniki,

- pianka do golenia,

- strzykawka, pipetka.

Piankowa chmura przepełnia się kolorowym płynem i powstaje kolorowy deszcz:) 

 


Doświadczenie 6 - Żywe zapałki

Każdą zapałkę łamiemy na pół, tak, żeby jej nie rozerwać. Musi trzymać się całości. Następnie układamy zapałki jedna koło drugiej. W środek figury dajemy kilka kropel wody. Zapałki zaczną się poruszać, aż utworzą gwiazdę.

Wyjaśnienie:

"Drewno posiada komórki roślinne, które zgniatamy podczas ich łamania. Woda wypełnia te zgniecione komórki i wywiera na nie ciśnienie, co powoduje zmianę kształtu zapałki"

http://www.doswiadczenia.info/dla-najmlodszych/98-zywe-zapalki


Doświadczenie 5 - płyn, świeczka, szklanka


Doświadczenie nr 4 - Jajko w butelce

Nie posiadamy zdjęć z przebiegu naszego doświadczenia ale wyglądało ono dokładnie tak jak na filmie poniżej. 

Spróbujcie powtórzyć je w domu, tylko koniecznie poproście dorosłych o pomoc.


Doświadczenie nr 3. Jajko-woda słodka-woda słona.

Kiedy włożymy jajko do wody, utonie. Kiedy dosypiemy do wody cukru, jajko również utonie. Dzieje się tak dlatego, że jajko ma większą objętość niż woda. Jak wsypiemy do wody sól i zrobimy solankę, jajko będzie unosić się na powierzchni, ponieważ sól zwiększa objętość wody tak, że solanka przewyższa gęstość jajka.


woda słodka
woda słodka
woda słona
woda słona

Dlatego w Słonym Morzu Martwym można bez problemu pływać po powierzchni.

źródło: http://www.sagowce.eu/index.php/nasze-teksty/ela-boron/26-podroze-male-i-du-izrael
źródło: http://www.sagowce.eu/index.php/nasze-teksty/ela-boron/26-podroze-male-i-du-izrael

Doświadczenie nr 2. Jajko w occie.

Jajko zanurzone zostało w butelce z octem.  Teraz będziemy obserwować jak ocet wpływa skorupkę jajka. 

Jajko po spędzonych 48 godzinach w słoiku z octem , stało się jajkiem gumowym. Tak ocet zadziałał na skorupkę.


Doświadczenie nr 1 - Torebka Fakira

Rozpoczęliśmy cykl doświadczeń. Pierwsze z nich to TOREBKA FAKIRA.

Do doświadczenia użyliśmy:

- hermetycznie zamykanego woreczka śniadaniowego,

- ostre kredki i ołówki.

Do woreczka nalewamy ok. 3/4 wody. Następnie go zamykamy i delikatnie przebijamy ostrymi kredkami. 

Mimo przebitego woreczka, woda nam nie wyciekła ponieważ plastik szczelnie układa się wokół kredki.

Możecie powtórzyć doświadczenie w domu, na pewno Wam się uda i dostarczy wielu emocji.